"NYKYPÄIVÄÄ EI OLISI ILMAN MENNEISYYTTÄ, JA IHMINEN ILMAN MUISTOJA ON RUTIKÖYHÄ"

16. elokuuta 2012

Koru



Jonotin Pelastusarmeijan kirpputorin kassalla ja silmiini osui siinä tiskillä kalevalatyyppinen koru.
Koru oli alkuperäisessä rasiassaan (myyjäliike Uimola Oy, Seinäjoki),
ja aukaisin sen.
Korun takaa löytyikin nimi P. Sarpaneva.

No tunnistinhan sen sitten.
Ja vielä kun katsoin rasiaa tarkemmin, sisällä oli pieni painettu todistus siitä, että koru on Turun Hopean valmistama ja Pentti Sarpanevan muotoilema.

Koru on aika massiivinen, riipuksen pituus 9cm.
Mutta siksi niin hieno, olen käyttänytkin korua jo paljon.

Hintana oli 20eur, mutta minulla on kanta-asiakaskortti, niin hinnaksi jäi 17eur.
On varmasti arvokkaampi, mutta ihan samasta korusta en netistä hintaa löytänyt.


8 kommenttia:

Ellimelli kirjoitti...

Mielenkiintoista, sillä minulla taitaa olla saman sarjan rintaneula!

Helinä kirjoitti...

Aika makia koru. :)

Saariston kasvatti kirjoitti...

Mulla on muutamia noita vastaavia, mutta erilaisia, P. Sarpanevan koruja. Isoäidin korulaatikosta ne löytyi, enkä muista koskaan nähneeni käytössä. Ei ole vanhoissa kuvissakaan vastaan tullut. Olisi tosiaan kiva tietää onko niillä jotain arvoa, mitään kovin kauniita ne ei ole. :) Jotensakin olen jäänyt siihen käsitykseen, ettei niillä rahoiksi lyö. Täällä Turun seudulla niitä on vissiin enemmänkin liikkellä, luonnollisesti. Jotta jos jollakin on tietoa, niin täällä oltaisiin kanssa kiinnostuneita tietämään. :) Ehkä niistä jonkun taideteoksen voisi tehdä...

Rva Kepponen kirjoitti...

Mulla on aivan sama koru. Äitini on sen aikoinaan ostanut uutena ja minä sain sen käyttööni joskus 90-luvulla :)

n i n n u kirjoitti...

Mulla kanssa yksi 70-luvulla saatu Sarpanevan riipus. Mummo oli viisas kun antoi lapselle jotain josta pitää aikuisena.

Joo ei nämä vielä ole mitään erikoisen arvokkaita, mutta nousussa.
Björn Weckströmin 60-70-luvun korut taas ovat kysytympiä.

Saariston kasvatti kirjoitti...

Niin ehkä minä olen tosiaan liian nuori vielä :D En kyllä ajatellut niistä luopua, vaan tehdä esim jonkun taulun siksi aikaa kunnes oppisin ajatukseen, että kaulassakin voisi roikottaa. Niin massiivisia. Tuo sinun on kyllä hauskempi kuin omani, näyttää robotilta.

Suvenkeiju kirjoitti...

Hauska riipus! Näyttää robotilta :)

Anonyymi kirjoitti...

Lähes samanlaisia löytyy Kalevalakorun vanhoista malleista :) http://kalevalakoru.nemein.net/korut/?designer=pentti_sarpaneva&anchor=filter_menu -Jouko